Sidor

måndag 13 augusti 2012

Höstuppladdning

Imorgon börjar jobbet igen efter 8 veckors ledigt, något jag känner mig aningens ambivalent inför.
Det ska bli skönt att komma in i vardagsrutinerna igen, men samtidigt är det ju fantastiskt med en massa tid för sig själv, som man kan styra över precis som man vill.

När jag börjar jobbet igen påbörjar jag mitt tredje år som lärare.
Första året tappade jag alla bra vanor; mat, träning, you name it...
Andra året gick det lite bättre, men småätandet är ett problem.
Nu, tredje året, ska det bli bättre. Därför har jag satt upp mål för att ha en balanserad hösttermin:

För det första har jag insett att Facebook tar väldigt mycket tid, så jag ska stänga ner kontot. Till att börja med fram till slutet av september. Istället tänker jag lägga mer tid på att umgås med vänner och familj på riktigt.

För det andra har jag mål som handlar om att ta hand om mig själv. De är små, men viktiga för att få en bra start på vardagarna:

  • 20 minuters promenad innan frukost, måndag till fredag
  • Ta tid för vardagssmink
  • Rengör ansiktet ordentligt för att bli av med aknen
  • Tandtråd varje kväll
Slutligen har jag mål för att långsiktigt ta hand om mig:
  • Träna 2 gånger i veckan (börjar efter Chicagoresan - då bör foten vara läkt) - hitta roliga klasser på tider som passar in i schemat.
  • Hålla min kalorinivå på 1600 kcal/dag
  • Nå min målvikt (-4 kg) till novemberlovet
  • Spara 1000 kronor i månaden för att kunna förverkliga belöningar
För att mål ska funka är det ju bra om man belönar sig, annars tröttnar man.
  • Varje vecka jag fullföljt vardagsmålen får jag välja mellan att gå på bio, åka på en utflykt eller en hemma-spakväll.
  • När jag nått min målvikt får jag köpa ett par nya jeans + höstskor.
  • När jag tränat 2 ggr/vecka i 6 veckor får jag utnyttja mitt presentkort på Centralbadet.
  • I slutet av september belönar jag mig själv med pedikyr för att jag kommit igenom första jobbmånaden utan att falla för Facebookträsket.
En gång i veckan har jag som målsättning att sammanfatta veckan här: utvärdera och reflektera.

Sedan får vi inte glömma det allra viktigaste:
Jag ska ta hand om mig själv och min fantastiske man, och visa honom hur viktig han är för mig, varje dag. 

Med förhoppning om en fantastisk höst...
/E

1 kommentar: