Sidor

tisdag 9 augusti 2011

Saft- och marmeladkok

Jag får husmorsryck ibland. Jag tycker att det är mysigt att pyssla hemma, göra det hemtrevligt.
Så, i söndags, när jag ändå hade tre liter röda vinbär från pappas vinbärsbuskar på landet, gjorde jag slag i saken och kokade vinbärssaft och dito gelé.

Kokande vinbärssaft
(är inte färgen fantastisk?!)
Tadaaaa!
(Perfekt gå-bort-present)
Det var mycket lättare än jag fått för mig, så jag kunde inte riktigt sluta... Jag surfade rund med lösa idéer om vad jag ville göra och vad vi hade i kylen.
Det resulterade i marmeladkok igår eftermiddag; En mango- och vaniljmarmelad och en morotsmarmelad med citron.
Kokande mango, saft från apelsin, vaniljstång och socker i 30 minuter.
Nu i efterhand hade jag velat ha i kardemumma också...
Rivna morötter, citron och socker.
Resultatet!
Det är härligt rogivande att hacka och fixa, och fantastiskt att se resultatet!
Stod och fixade samtidigt som jag lyssnade på sommar i P1. Det är sommar, det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar