Sidor

lördag 15 oktober 2011

I bröllopstankar

Tankarna på bröllopet har gått fram och tillbaka en del;
- i kyrkan eller borgerligt?
Både jag och min blivande man (wow!) gillar den högtidliga stämningen som kyrkolokalen för med sig, och båda tror på någonting. För mig är detta väldigt svårdefinierat och luddigt, vilket är den bidragande orsaken till att jag aldrig varit medlem av Svenska Kyrkan eller något annat trossamfund. M:s tro är någon mindre luddig, men passar fortfarande inte in i något fack. Vi undersökte under en tvåveckorsperiod ändå hur det skulle kunna vara möjligt med kyrkbröllop, men insåg till slut att det inte kändes rätt. Jag kan inte lova att älska någon med Gud som vittne, när jag inte ens vill kalla det jag tror på för Gud.
Alltså blir det borgerligt, och vi har valt en lokal i närheten av vårt hem för både vigsel och fest.
Då kommer nästa fråga:
- Ute eller inne?
Fördelar med utomhusvigsel är att det är underbart, om solen skiner. Och om man har en favoritplats man bara längtar efter att ha som vigselplats. Det har vi inte riktigt. Det finns en fin plats nere vid sjön i närheten, men där är risken stor att det blåser för mycket.
Nackdelen med utomhus är just att det finns andra väder än vindstilla och sol. Regn till exempel. Regn och smink/fixat hår/känsligt tyg är ingen drömkombination. Dessutom vet vi inte om platsen är ok att ha vigsel på. Och sen måste man ha en backup, eller fixa regnskydd för att kunna slappna av. Backup verkar jobbigt. Jag vill veta hur det blir. Inte hur det kanske blir. Därför blir det med största sannorlikhet inomhus. I en gammal industrilokal, vilket några rynkar på näsan åt medan andra jublar. Den första gruppen menar att det inte är romantiskt, den andra menar att det är härligt när man tänker utanför boxen, så att säga. Det känns spännande. Man får liksom sätta sin prägel på det hela, och piffa som man själv vill! DET ska vi!

Det steg som nu ligger närmast framför oss är att godkänna offert från lokalinnehavaren, på totalpris för middag, lokal, personal osv...

Rent personligen för lilla mig är det val av brudklänning som är mest centralt just nu.
Vi har under en period samlat lite ideer som nu realiserats genom ett kollage på sovrumsväggen. När jag började limma upp klänningsidéer insåg jag att min bild är ganska klar.
Bredare axelband, halvdjup ringning, A-linjeformad, hellång, inte kritvit, gärna någon färgdetalj.
Då ska vi bara hitta den, till rätt pris. Första turen till klänningsbutikerna är inplanerad med mamma och syster i början av december. Då ska jag försöka prova olika modeller, inte snöa in mig direkt.
Vi får se hur det går...

1 kommentar:

  1. Hm, jag trodde att du var uttalad ateist - berätta mer om vad/hur du tror på. :)

    Jag älskar lokalen, och den är ju sjukt romantisk! Det råa i "inredningen" gentemot vad som sker på platsen genom er närvaro - så fint! Lyssna till era egna önskningar och hjärtan. Vad andra tycker (inklusive jag) har inget mer er dag att göra. En gäst har ingen rätt att kommentera på hur ni vill genomföra dagen, utan det är ert och ingen annans beslut. Att få lite tips, råd och hjälp med funderingar är en annan sak, men beslutet är bara ert och ingen har rätt att ens rynka på näsan åt det.

    Ser fram emot mer bröllopsuppdateringar! MYS! :)

    SvaraRadera